Diabetiske fodsår heler langsomt

Af: Af: Tina Rønhøj/kommunikationsmedarbejder i Danske Fodterapeuter

Foto: Scanpix/Iris

Har du diabetes og får et fodsår, bør du prompte søge læge eller fodterapeut, da det ikke heler af sig selv. Allerbedst er det dog at forebygge fodsår

Fodsår bør være lige så alarmerende for diabetikere, som røg er det for en brandmand. Du er nødt til at handle næsten lige så hurtigt og effektivt. For diabetiske fodsår er ikke så uskyldige, som de sår, vi lærer at kende fra barnsben. De heler som regel af sig selv. Det gør diabetiske fodsår ikke, blandt andet fordi sukkeret i dit blod forhindrer det. Diabetiske fodsår er derfor i en kategori for sig selv og kan i værste fald ende med en amputation.

Får du et sår, skal du starte med at opsøge en fodterapeut eller en læge. Tager det længere tid end fire uger for såret at hele, bør du bede om at blive henvist til behandling i et sårcenter. Her vil dit sår blive aflastet med f.eks. indlæg, terapisko eller en diabetesstøvle, der mindsker eller fjerner belastningen på såret, så det heler hurtigere.

 

3000 nye sår om året

Diabetiske fodsår er ikke så ualmindelige, som du måske tror. Faktisk opstår der 3.000 nye diabetiske fodsår hvert år, og Sundhedsstyrelsen estimerer, at cirka 22.000 danskere har et diabetisk fodsår. Når du først har fået et diabetisk fodsår, stiger din risiko med op til 70 pct. for at få et nyt, så det gælder om at undgå det første sår.

Du kan selv forebygge fodsår ved f.eks. at holde øje med dine fødder hver dag. Se efter, om du har trådt noget op i foden? Om foden er hævet, rød, varm eller forandret? Det er vigtigt, at du ikke udelukkende stoler på din følesans eller evne til at mærke kulde og varme, da sanserne kan være svækkede på grund af din diabetes. Er det sket, kan du ikke længere mærke, om der er noget galt med dine fødder, eller om underlaget er for varmt eller koldt. Og det kan give dig fodsår, forbrændinger og forfrysninger.

 

Tjek hvert år

Derfor er en fodstatus hos en fodterapeut mindst en gang om året en nødvendig del af forebyggelsen af diabetiske fodsår. Her vil du blandt andet få testet dine sanser og dit blodomløb, og du vil få at vide, om dine fødder er i større eller mindre risiko for at få fodsår. Hvis din risiko er forøget, bør du regelmæssigt få behandlet dine fødder, fordi det kan nedsætte risikoen for diabetiske fodsår med 50 pct.

Hvis du tager dine forholdsregler og slår ned på alt, hvad der ulmer i dine fødder, kan du sagtens hoppe og løbe lige så ubekymret som et barn.


Gode råd til at forebygge fodsår

 

  1. Se dine fødder efter hver dag – kig efter forandringer såsom sår, røde mærker, rifter.
  2. Smør dine fødder med fodcreme hver dag.
  3. Gå aldrig barfodet eller på strømpesokker.
  4. Få en årlig fodstatus.
  5. Vælg sko, der passer til din fod og beskytter den optimalt – det er bedst at købe sko om eftermiddagen, hvor fødderne er størst.
  6. Gå regelmæssigt til fodterapeut

 


Gode råd til at forebygge fodsår

 

  1. Se dine fødder efter hver dag – kig efter forandringer såsom sår, røde mærker, rifter.
  2. Smør dine fødder med fodcreme hver dag.
  3. Gå aldrig barfodet eller på strømpesokker.
  4. Få en årlig fodstatus.
  5. Vælg sko, der passer til din fod og beskytter den optimalt – det er bedst at købe sko om eftermiddagen, hvor fødderne er størst.
  6. Gå regelmæssigt til fodterapeut