Gå dig glad - Magasinet Helse

Gå dig glad

Af: Anna Skyggebjerg

Må jeg have lov at gætte? Må jeg gætte på, at du lidt for ofte har lidt for travlt? Må jeg gætte på, at du gerne vil have mere ro og nærvær i hverdagen, men ikke rigtigt ved, hvordan du får det?

 

Det gør ikke mig til en ganske særlig magiker, hvis jeg har gættet rigtigt. Det gør heller ikke dig til en ganske særlig dansker, hvis det er sådan, du har det. For sagen er, at vældig mange af os lever liv, der er travlere, end vi egentlig bryder os om. 25 pct. af alle danskere har et højt stressniveau. Og 13 pct. af alle voksne danskere har et dårligt mentalt helbred; det er mere end 600.000 mennesker.

Jeg ved, at der ikke er nogen enkel løsning på så komplekst et problem. Når det er sagt, må jeg så ikke alligevel have lov at dele en ting med dig, som jeg næsten tør garantere vil give glæde i din hverdag? Det er et helt enkelt ritual. Det behøver ikke at tage dig mange minutter, og det kræver intet andet, end at du tager et par flade sko på og åbner din hoveddør. Her kommer det: En daglig gåtur.

Er gåture ikke for gamle damer?

At gå tur har måske fået et lidt dårligt ry. Det er sådan noget, man gør, når man ikke kan andet. Løbe, for eksempel. Det er sådan noget, der mest er for gamle damer. De virkeligt cool typer går ikke tur, de dyrker crossfit eller noget, der begynder med ”ekstrem.” Men det er et uretfærdigt ry.

At gå tur er en helt vidunderlig aktivitet. En gåtur tilbyder den, som går, muligheden for at fylde sit liv med de kvaliteter, de fleste af os savner i vores hverdag: Ro, nærvær, taknemmelighed og en pause, hvor vi glemmer os selv. Kort sagt er noget af det største i livet tilgængeligt gennem det allerenkleste: At gå en tur. Og i en verden, hvor alting skal gå hurtigt, og der er krav om, at vi hele tiden skal blive endnu bedre-hurtigere-stærkere, er dét, bare at gå sig en tur, i virkeligheden en vældigt radikal handling.

Det er en modstand mod altid at have travlt. Og så er det, synes jeg, i grunden ret cool bevidst at vælge det tilsyneladende un-cool.

3 råd, der sikrer nærvær

Hvis du allerede nu tænker, at du ikke orker … eller at jeg lige har givet dig opskriften på endnu et projekt, du kan mislykkes med, ligesom dengang med fitnesscenteret og kålkuren, så iler jeg med tre gode råd:

  1. Start med korte ture. Bare et kvarter, måske. Når man indfører nye ritualer i livet, skal man gå langsomt frem.
  2. Start uden store forventninger. Bare nyd, at det eneste, du skal, er at trække vejret og sætte den ene fod foran den anden. Alle de store ting, jeg har stillet dig i udsigt, de kommer senere helt af sig selv.
  3. Når det glipper, og du ikke kommer ud på din gåtur, så sig pyt og ja tak til en ny chance i morgen.

God tur!

 


Holdningerne inden for sundhed er mangfoldige, og ikke alt kan bevises i store undersøgelser. Derfor har Helse inviteret stærke personligheder til at komme med deres bud på sundhed anno 2018.
I april er det Anna Skyggebjerg, forfatter og magister i litteraturhistorie, aktuel med bogen ‘Gå tur’.