Lille appetit? Så vælg at få god næring!

Af: Malene Tonnung

Foto: Scanpix/Iris, Colurbox

Når ældre og syge har mistet noget af appetitten, ynder vi at finde alle de forbudte sager frem, som vi normalt skal holde på et minimum. Men svage kroppe har især brug for god næring, så husk at få nogle gode byggesten med.

Det ligger dybt i os: Når nogle af vores kære ikke vil spise, tilbyder vi ofte fødevarer, der ikke normalt bliver betragtet som sunde. Lige fra det lille barn til syge og svækkede voksne og ældre. Det står også i de officielle anbefalinger til småtspisende: “For dig er alt tilladt”. Men har en syg krop bedre af junkfood end en rask?

Hvis det blot handler om kalorier, er der ingen tvivl om, at alle kneb må tages i brug. Men vores kroppe kører ikke på kalorier alene, så mayonnaisesalater, wienerbrød og chips kan ikke gøre det ud for erstatninger for rigtig mad. Der, hvor man kan sige, at alt er tilladt, er måske nærmere de kneb, der skal til for at få næring i et svækket menneske med en lille appetit. For selvom maden skal være energitæt, skal den også indeholde andet end sukker og mættet fedt.

Gør det let for den lille appetit

Der kan være mange årsager til, at man er småtspisende – lige fra ensomhed til sygdom, hvor kvalme og smerter gør indtaget af mad besværligt.  

Uanset hvad årsagen er, kan det være en fordel at finde sund og nærende mad, som ikke er alt for besværligt at lave, så tilberedningen ikke står i vejen for, at du får noget ordentligt mad. 

Sund og energitæt mad kan sagtens tage udgangspunkt i grød og rugbrødsmadder, når du bare tilbereder med gode råvarer. Grøntsager fra frost er en let måde at få det fiber-, vitamin- og mineralrige grønne på, som du i høj grad har brug for med en svækket krop.

Når kvalme driller

Kvalme kan være en svær modstander, men her kan du prøve at finde de smuthuller, der måske gør det lettere at indtage mad. Nogle foretrækker kold mad ved kvalme f.eks. smoothies, juicer, sunde is (som også kan være en frossen banan blendet med avokado og citronsaft), syrlige ting, frugt og bær. Andre kan bedst lide mad, der er blød og let kan synkes. Her kan grød både serveres kold og varm.

Selvom appetitten ikke er stor, så bør vi alligevel lægge vægt på at blande farver, smage og konsistens. Vi spiser både med øjne og tunge, så selvfølgelig skal maden tage sig lækkert ud – og være det! 

Kalorie-kritik – også for småtspisende

Matadormix og saftevand har ingenting i sig, som kroppen kan bruge. Men hvad skal man så prioritere?

Energitæt mad til lidt lækkersult kan f.eks. komme fra god mørk chokolade med mindst 70 pct. kakaoindhold, nødder og kerner, tørrede frugter.

Kvaliteten af fedtstofferne er meget vigtig. Derfor kan økologiske, koldpressede jomfruolier anbefales, fordi nænsom forarbejdning af olierne beskytter dem mod harskning og iltning, og vi ønsker ikke at udsætte en svækket krop for harske olier.

De gode planteolier

Oliven-, hørfrø-, kæmpenatlys og kokosolie er gode at tilføje i kosten. Ligeledes kan kværnede hørfrø, avokado, kokos, kokosmælk, frø, nødder og kerner med fordel benyttes flittigt, da du udover fedtstoffer også får fibre, vitaminer og mineraler.

Vi skal både have mættede-, umættede- og flerumættede fedtsyrer – ca. en tredjedel af hver type.

Udover fedt skal du selvfølgelig sørge for at få andre sunde byggesten i form af sunde kulhydrater, proteiner, vitaminer, mineraler og antioxidanter, for er kroppen først svækket, har den endnu mere brug for at få nogle robuste byggesten. 

 


 

Sunde tips til fulde kalorier

  • Du kan med fordel gå efter de fede sunde råvarer og tilbehør, som avokado, nødder, kerner, frø, kokos, pestoer, olie-eddike/olie-citrondressinger, hørfrø-, oliven-, kæmpenatlys- og kokosolie samt smør af nødder, mandler eller frø, som kan smøres på brød eller bruges som dip. 
  • Fuldkornspasta, brune ris, kartofler, og fuldkornsbrød kan ligeledes bidrage med masser af næring, særligt når det blandes med ovenstående energitætte fødevarer.
  • Husk også grøntsager, frugt og bær, som måske ikke indeholder så mange kalorier, men alligevel mange andre vigtige byggesten.
  • Hvis appetitten er for lav til at sikre alle vigtige næringsstoffer, så sørg for at supplere med gode multivitamin- og mineraltabletter.
  • Er du mest til kølige og kolde retter som smoothies og is, så er avokadoer og bananer suveræne til at gøre det blødt og cremet. Tilsæt f.eks. proteinpulvere, når du ikke får varme kødretter. Der fås både proteinpulvere fremstillet på planter og af valle/mælk.
  • Leg med smagen – brug f.eks. kakaopulver, kanel, lakridspulver, pebermynte, citron osv.
  • Du kan tilsætte frosne grøntsager – f.eks. broccoli, spinat eller blomkålsris – til de kolde smoothies og på den måde få lidt mere grønt.
  • Frys evt. din smoothie til ispinde eller isterninger, der kan give noget koldt at sutte på, hvis du lider meget af kvalme og madlede.
  • Ekstra energitætte is og smoothies kan du opnå med kokosmælk og nøddesmør.
  • Drys knuste hørfrø over grød, i smoothies og is, da de er en fin kilde til omega 3-fedtsyrer og fibre.
  • Nødder, mandler, kerner og frø bliver lettere at fordøje og tygge, hvis de lægges i blød. Kan holde sig flere dage i køleskabet, hvis du skifter vandet dagligt og bruger en ren ske hver gang.
  • Nøddesmør er et godt supplement til energitæt mad, f.eks. tahin (kværnede sesamfrø), mandel-, hasselnødde-, cashew- og græskarkernesmør samt peanutbutter. Det kan smøres på brød, kommes i smoothies og is og bruges som dip til grøntsager, frugt og bær.
  • Lav dressinger til salater, tilberedte grøntsager og kartofler af oliven- eller hørfrøolie som basis og bland med citron, lime eller en god eddike. Tilsæt gerne krydderurter, krydderier eller f.eks. sennep.
  • Brug superfood-pulvere i dine smoothies, is, grød eller drikke. Det kan være mindre mængder spirulina eller chlorella – små næringsrige alger (kan godt smage igennem, hvis man bruger for meget på én gang), havtorn-, acai-, blåbær- og macapulver er andre bud eller såkaldte grønne pulvere med antioxidanter fra kål, hvedegræs m.m.
  • Lav juice med frugt og grønt og tilsæt lidt olie.

 


 

Naturlige alternativer?

Denne artikel er blevet til i samarbejde med magasinet Naturli, der skriver om sundhed og velvære med fokus på naturlige og alternative metoder og midler.

Se mere på www.naturli.dk – hvor du også kan søge på artikler om småtspisende, superfoods, kosttilskud, næring og finde kilderne brugt til denne artikel.