16. juni 2018

Danmark får demensvenlige idrætsforeninger

Det skal være nemmere for mennesker med demens at være fysisk og socialt aktive. Et nyt samarbejde mellem Alzheimerforeningen og DGI baner vejen ...
...
15. juni 2018

Højt blodsukker svækker hukommelsen

En del af at blive ældre er at blive dårligere til at huske. Men for ældre, der har et højt blodsukkerniveau, er hukommelsen ...
...
13. juni 2018

Fodterapeuter: Demens kan spænde ben

Mennesker med demens har særlige behov, der skal opfyldes for, at man kan passe på deres fødder. Det ved fodterapeuter.
...
11. juni 2018

Belastet parløb – depression og demens

Jeg kan se, at de har tid lige efter hinanden, og da jeg er på vej ud for at hente dem i venteværelset, ...
...
09. juni 2018

I dag skete der et lille mirakel: Mor kunne huske mig

Dorthe Boss Kyhns mor har Alzheimers, og hver fredag fortæller hun på sin blog om sine oplevelser som pårørende. Denne gang skriver hun ...
...
08. juni 2018

Tab med pludselige glimt af klarhed og glæde

Efter 50 års ægteskab fik Thomas Bredsdorffs kone, Lene, Alzheimers. Kort tid efter begyndte han at skrive om hendes sygdom og deres forandrede ...
...
06. juni 2018

Pårørende til demensramte risikerer stress og depression

Syv ud af ti pårørende til demensramte oplever helbredsproblemer. Så store, at de selv risikerer at blive syge, viser en undersøgelse fra Alzheimerforeningen.
...
05. juni 2018

Demens: Min mand er her ikke længere

Omkring 400.000 danskere er i familie med et menneske, som er ramt af demens. De kommunale tilbud til både de pårørende og den ...
...
04. juni 2018

Kære demenspårørende …

Denne klumme er til dig, der lever med demens inde på livet. Ofte når venner og familie spørger, hvordan det går, drejer samtalen ...
...
03. juni 2018

Omsorg for de nærmeste

Jeg møder som familierådgiver mange familier, der er ramt af sygdom. I stigende grad demens. De er trætte, slidte og sorgfulde. Nogle er ...
...
02. juni 2018

En velsmurt hjerne kræver træning

Du skal ud af din komfortzone og løbende udfordre dig selv udi nye discipliner, hvis du vil holde din hjerne skarp hele livet, ...
...
31. maj 2018

Når det bliver svært selv at børste sine tænder rene

Tænder og mundhule er et område af kroppen, som hyppigt forsømmes i forbindelse med sygdom og alderssvækkelse. Det skader ikke kun tænderne. Utilstrækkelig ...
...
17. juli 2017

Ny forskning slår fast: Diabetes og demens hænger sammen

Forskere har i flere år vidst, at diabetikere har en forhøjet risiko for også at få demens. Et nyt dansk studie understreger, at ...
...
11. juli 2016

Demens overskrider grænser i samlivet

“Henrik, du må tale med ham”. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg sidder i konsultationen med en af mine kvindelige patienter. ...
...
26. september 2015

Demensbehandling: På vej ud af demens-mørket

Hidtil har de ca. 90.000 danskere, der er ramt af demens-sygdomme, ikke kunnet blive helbredt for den frygtede sygdom. Men ny forskning giver ...
...
26. september 2015

Demens indefra

Astrid og Marie er søskende, og mødes hver søndag til te hos deres bror Thorvald. Det plejer at være hyggeligt. Men noget er ...
...
12. august 2015

Hvad kan du selv gøre for at mindske din demens-risiko?

Middelhavskost med masser af grøntsager, sunde olier og fisk koblet sammen med fysisk og mental aktivitet er med til at mindske en demens-risiko.
...
Se flere nyheder