Addr … Det kan jeg ikke li’!

Sund mad giver sunde børn – men hvad gør man så, når barnet ikke vil spise andet end pålægschokolade og pasta med kødsovs? Kræsenhed kan bekæmpes med tålmodighed og gentagelser.

Børn kan fra naturens side lide det fede og det søde. Derfor er det nemmere at få børn til at spise vaniljeis end radiser. Det er egentligt smart nok, for modermælk er fra naturens side sød og fed, og det er væsentligt for børnenes overlevelse, at de tager imod den modermælk, de bliver tilbudt. Men tiden med modermælk udgør en ret kort periode af et menneskes liv. I resten af livet ville det være mere praktisk, hvis man fik samme fornøjelse ud af at spise rosenkål og rugbrød som is og kage. Det er ikke sikkert, at det er muligt at få mindre børn til at vælge det sunde frem for det usunde, hvis man tilbyder dem begge dele samtidig. Til gengæld er der forskning, som viser, at det er muligt at påvirke børns smagspræferencer. Især frem til to års alderen er der gode muligheder for at få indflydelse på, hvilken kost barnet kommer til at holde af resten af livet.

– Forskning viser, at vi helt generelt holder mest af de ting vi kender. Der var for mange år siden en forsker, som fandt ud af, at en gruppe testpersoner syntes bedre og bedre om en række billeder, jo flere gange de så dem. Det samme, har man fundet ud af, gør sig gældende med mad, siger Annemarie Olsen adjunkt, ph.d., fra Københavns Universitets Institut for Fødevarevidenskab. Hun har været med til at gennemføre et stort internationalt studie, hvor børn i henholdsvis England, Holland, og Danmark fik serveret artiskok, som ingen af børnene kendte til i forvejen. Studiet bekræftede på tværs af landegrænser, at børnene spiste mere og mere artiskok, efterhånden som de fik det serveret flere gange. 

15 gange giver succes

Forskning viser også, at de smagsindtryk vi kender og holder af i toårsalderen, dem bliver vi til dels ved med at holde af resten af livet, men udviklingen går ikke i stå her. Selv om man ikke er glad for oliven i en alder af 20 år, kan man godt blive det senere i livet. Vores smagspræferencer ændrer sig livet igennem, og man kan selv gøre meget for at præge dem.  

Ligesom forsøget med billederne, så handler det om, at jo flere gange vi oplever en fødevare, jo bedre vil vi synes om den. Som en tommelfingerregel kan man i forhold til børn sige, at de, når de har smagt på noget 15 gange, sandsynligvis vil kende det så godt, at de vil spise det uden problemer. Derfor er det problematisk, at andre undersøgelser viser, at vi typisk kun serverer en fødevare for børn to til tre gange, hvorefter vi holder op med at servere den, når barnet ikke har taget den til sig.

Intensiv træning duer ikke   

Når det er så enkelt, er det fristende at indlede et intensivt træningsforløb, hvor børnene bliver udsat for kogte, grønne bønner dagligt i 15 dag, hvorefter resultatet gerne skulle være en oprigtig glæde ved grønne bønner. Den går desværre ikke. For at metoden kan få succes, må fødevaren ikke serveres unaturligt meget – til gengæld skal barnet smage hver gang. Det kan være lettere at få barnet til at smage, hvis man siger, de ikke behøver at synke maden, hvis de ikke kan lide den, og i så fald kan spytte den ud.

Barnet må også gerne skynde sig at drikke mælk eller vand bagefter, hvis det gør det nemmere.

Tvang virker modsat

Når man skal have barnet til at smage på noget nyt – eller noget, det ikke tror, det kan lide, kan det være nødvendigt med opmuntring. Overtalelse, en god stemning ved bordet og gode rollemodeller i form af både forældre og andre børn, er gode strategier til at få barnet til at smage.

– Positiv opmuntring er en god begyndelse til at lære nye madvarer at kende . Man kan også vælge at kombinere den ukendte fødevare med en kendt, som barnet holder af. Mange giver eksempelvis barnet lov til at dyppe den ukendte grøntsag i ketchup.

Endelig er det mest effektivt at introducere nye fødevarer, når barnet er naturligt sulten. Derimod virker det ikke at tvinge barnet – det kan tværtimod virke lige modsat.

5 gode strategier

  • Lad barnet smage den nye mad mange gange
  • Lad barnet tage musebidder eller spytte ud, hvis det ikke kan lide maden
  • Skær maden ud i sjove forme – stave, cirkler eller trekanter
  • Kombiner det ukendte med noget kendt og vellidt – for eksempel ketchup
  • Server ikke den nye fødevare unaturligt ofte