Danskernes sundhed i 2030 bliver den designet, digital, anarkistisk eller co-created ?

Af: Marianne Levinsen

Ansvaret for danskernes sundhed var historisk placeret hos husmoderen, som sørgede for familiens sundhed i det daglige. I dag er det staten, kommunen, daginstitutionen, skolen og arbejdspladsen, som også spiller ind og har holdning til, hvad vi skal spise, og hvor meget vi skal bevæge os.

Sundhed er gået fra at være privat til at være en offentlig mega-trend, hvor mange forskellige aktører byder ind med råd og vejledninger om, hvordan vi optimerer den personlige sundhed.

Danskernes sundhed er fyldt med paradokser. Vi bruger meget tid og energi på at tænke på sundhed, og der kommer nye bøger og opskrifter på de sunde liv dagligt. På samme tid stiger vores BMI – ca. 50 pct. af danskerne er moderat eller svært overvægtige. ( Sundhedstyrelsen2014 – Danskernes sundhedsprofil.)

Vi er udfordret og forvirrede af mange valgmuligheder, produkter og mere dokumenteret viden om den sunde adfærd for os selv og familien.

Frem mod 2030 vil vi se fire markante trends.

1. Den personligt designede sundhed, hvor man ud fra forskellige test og analyser finder frem til optimale kost og motion for den enkelte. Alle får en personlig ”sundheds GPS” at navigere efter i hverdagen.

2. Den digitale sundhed, hvor den enkelte ved hjælp af forskellige digitale devices bliver vejledt til at gøre det rigtige. Det kan være en kost-app til mobilen, som udregner den præcise og effektive kostplan til dig efter de personlige sundhedsdata, som du har sat ind i den. Du kan tilføje dit budget og eventuelt de produkter, du absolut ikke kan lide.

3. Den anarkistisk Sundhed – ”jeg gør som jeg vil”. Mange udtrykker det sådan, at der er så mange forskellige og modsatrettede anvisninger og råd om sundhed. Ikke mindst skifter disse anvisninger hele tiden og forvirrer mere end de klargør, derfor fortolker man selv, hvad man synes er den bedste sunde adfærd.

4. Den sunde co-creation mellem myndigheder og virksomheder. Det betyder, at myndigheder og virksomheder, f.eks. fødevareproducenter, arbejder sammen for at skabe specielle og målrettede produkt linjer til f.eks. diabetikere, KOL-patienter, undervægtige mv. På den måde får man hjælp til den sunde adfærd i butikken og indkøbet.

Personligt satser jeg på den på den sunde co-creation, fordi den passer ind i et travlt hverdagsliv og gør det lettere for danskerne at være sunde i hverdagen.

 

Marianne Levinsen

fremtidsforsker, cand.scient.pol., www.fremforsk.dk