Over halvdelen af de danske skoler har for dårlig luft i klasselokalerne. Det går ud over indlæring, humør og helbred – ikke mindst for børn med astma og allergi.
Dårligt indeklima i skolen kan give koncentrationsbesvær, hovedpine og indlæringsvanskeligheder. For børn med astma og allergi kan dårlig luft forværre symptomerne. I mere end 56 procent af de danske folkeskoler er indeklimaet så ringe, at eleverne har svært ved at suge viden til sig og præsterer dårligere i nationale tests. Det viser en undersøgelse lavet af Danmarks Tekniske Universitet, DTU, og Center for Indeklima og Energi. Og resultaterne kom bag på forskerne.
– I over halvdelen af de danske klasseværelser var ventilationen utilstrækkelig i forhold til antallet af børn og voksne i lokalet. Vi var overraskede over, at det er så galt fat. Vi har før lavet målinger på forskellige skoler hist og pist og set, at det ikke altid stod godt til. Men at det er så massivt, kom bag på os, siger Jørn Toftum, lektor på Institut for Byggeri og Anlæg på DTU og medforfatter på rapporten ”Indeklima i skoler – Status og konsekvenser”.
En lang række faktorer påvirker indeklimaet, herunder CO2, støv, dyrehår, stærke dufte og lugte, luftbårne bakterier, luftfugtighed, skimmelsvampe og afgivelse af gasser fra for eksempel byggematerialer og inventar. Stoffet CO2 er dog en af de væsentligste indikatorer på, om luften er god eller dårlig. Udover at give dårlig luft, tyder forskning nu på, at et højt CO2 niveau, muligvis også har betydning for indlæringen. Ved at forbedre luftkvaliteten i et klasselokale kan eleverne forbedre deres præstationer med op til 14 procent, viser flere undersøgelser.
Der er altså mange gode og evidensbaserede grunde til at sætte ind over for den dårlige luft på skolerne. Og det kan man gøre på flere måder.
– Det allervigtigste er selvfølgelig, at skolerne har en høj vedligeholdelsesstandard, og det anbefales også, at de lever op til de nyeste bestemmelser i bygningsreglementet. Men den mest effektive og simple løsning for at komme CO2 til lives er at ventilere ordentligt, enten manuelt eller mekanisk. Det er ikke raketvidenskab, og det virker, siger Jørn Toftum.
Han bakkes op af rådgivningschefen i Astma-Allergi Danmark, der ser løsningerne på de massive indeklimaproblemer på skolerne fra endnu flere vinkler.
– Det er alfa og omega for indeklimaet, at der på kommunalt niveau er taget politisk beslutning om og afsat penge til at vedligeholde skolerne ordentligt. Derudover er det på et skoleniveau vigtigt, at bestyrelse og ledelse har fokus på indeklimaet og får gennemført de lovpligtige undervisningsmiljøvurderinger. Hvis man derudover på klasseniveau, husker at rydde op, gøre rent og lufte ud i klasselokalerne, så er man godt på vej til en bedre luft, siger rådgivningschef Betina Hjorth.
Sådan forbedrer I klassens indeklima:
|
Artiklen bliver bragt i samarbejde med Astma-Allergi Danmark – find flere gode råd på www.astmaallergiiskolen.dk