Frisk luft gør børn klogere

Over halvdelen af de danske skoler har for dårlig luft i klasselokalerne. Det går ud over indlæring, humør og helbred – ikke mindst for børn med astma og allergi.

Dårligt indeklima i skolen kan give koncentrationsbesvær, hovedpine og indlæringsvanskeligheder. For børn med astma og allergi kan dårlig luft forværre symptomerne. I mere end 56 procent af de danske folkeskoler er indeklimaet så ringe, at eleverne har svært ved at suge viden til sig og præsterer dårligere i nationale tests. Det viser en undersøgelse lavet af Danmarks Tekniske Universitet, DTU, og Center for Indeklima og Energi. Og resultaterne kom bag på forskerne.

– I over halvdelen af de danske klasseværelser var ventilationen utilstrækkelig i forhold til antallet af børn og voksne i lokalet. Vi var overraskede over, at det er så galt fat. Vi har før lavet målinger på forskellige skoler hist og pist og set, at det ikke altid stod godt til. Men at det er så massivt, kom bag på os, siger Jørn Toftum, lektor på Institut for Byggeri og Anlæg på DTU og medforfatter på rapporten ”Indeklima i skoler – Status og konsekvenser”.

Dårlig luft giver dårlig læring

En lang række faktorer påvirker indeklimaet, herunder CO2, støv, dyrehår, stærke dufte og lugte, luftbårne bakterier, luftfugtighed, skimmelsvampe og afgivelse af gasser fra for eksempel byggematerialer og inventar. Stoffet CO2 er dog en af de væsentligste indikatorer på, om luften er god eller dårlig. Udover at give dårlig luft, tyder forskning nu på, at et højt CO2 niveau, muligvis også har betydning for indlæringen. Ved at forbedre luftkvaliteten i et klasselokale kan eleverne forbedre deres præstationer med op til 14 procent, viser flere undersøgelser.

Simple løsninger er effektive

Der er altså mange gode og evidensbaserede grunde til at sætte ind over for den dårlige luft på skolerne. Og det kan man gøre på flere måder.

– Det allervigtigste er selvfølgelig, at skolerne har en høj vedligeholdelsesstandard, og det anbefales også, at de lever op til de nyeste bestemmelser i bygningsreglementet. Men den mest effektive og simple løsning for at komme CO2 til lives er at ventilere ordentligt, enten manuelt eller mekanisk. Det er ikke raketvidenskab, og det virker, siger Jørn Toftum.

Han bakkes op af rådgivningschefen i Astma-Allergi Danmark, der ser løsningerne på de massive indeklimaproblemer på skolerne fra endnu flere vinkler.

– Det er alfa og omega for indeklimaet, at der på kommunalt niveau er taget politisk beslutning om og afsat penge til at vedligeholde skolerne ordentligt. Derudover er det på et skoleniveau vigtigt, at bestyrelse og ledelse har fokus på indeklimaet og får gennemført de lovpligtige undervisningsmiljøvurderinger. Hvis man derudover på klasseniveau, husker at rydde op, gøre rent og lufte ud i klasselokalerne, så er man godt på vej til en bedre luft, siger rådgivningschef Betina Hjorth.

Sådan forbedrer I klassens indeklima:

  1. Forlad klasselokalet i pauser og frikvarterer og sørg for at få noget frisk luft i lungerne.
  2. Spis andre steder end i klassen, så lugten fra din ostemad ikke generer din klassekammerater.
  3. Tøm skraldespanden og slip for lugten af madpakker og gamle bananskræller.
  4. Luft ud. Medmindre din skole har mekanisk udluftning, så sørg for at få luftet ud mellem hver time. Helst med gennemtræk.
  5. Lad overtøjet hænge uden for døren. Fugt fra regn og sne på din jakke øger luftfugtigheden i lokalet og giver et dårligt indeklima.
  6. Ryd op efter jer, når I forlader lokalet. På den måde kan rengøøringspersonalet bedre komme til at fjerne støv og skidt.
  7. Hold temperaturen i klasselokalet på 20-22 grader. Træk gardinerne for hvis solen skinner. Er der for varmt i klasselokalet, bliver alle trætte og ukoncentrerede.
  8. Brug fyrfadslys, hvis I vil have levende lys i klassen. De generer folk med astma mindre end almindelige stearinlys. Overvej også andre former for hyggebelysning end stearinlys.
  9. Skru ned for parfumen. Nogle af klassekammeraterne har måske astma eller parfumeallergi, og kan reagere med åndenød eller eksem.  

 

Artiklen bliver bragt i samarbejde med Astma-Allergi Danmark – find flere gode råd på www.astmaallergiiskolen.dk