Ny teknologi giver KOL-patienter et bedre liv

Af: Carsten G. Johansen

Foto: Shutterstock

Fra næste år får alle borgere med KOL som de første i verden et landsdækkende tilbud om telemedicinsk behandling via online forbindelse til deres lungesygeplejerske.

Den digitale løsning er IKKE en erstatning for personlig kontakt med sygeplejerske, læge og plejepersonale. Men TeleKOL, som den nationale løsning kommer til at hedde i det meste af landet, er et supplement til behandlingen af mennesker med svær KOL, og det vil skabe meget bedre tryghed hos en uhyre sårbar gruppe.

– Jeg håber, alle borgere med KOL beder deres læge om at blive indstillet til løsningen, siger digitaliseringschef i Københavns kommune Mette Harbo, der har stået i spidsen for udviklingsarbejdet af den telemedicinske software og hardware.

– Tilbuddet placerer det danske sundhedssystem på en digital førsteplads i verden, påpeger hun.

Telemedicin handler meget om tryghed i hverdagen, understreger Mette Harbo. Borgeren laver et samarbejde med læge og sygeplejerske, som holder øje med, at der ikke udvikler sig f.eks. lungebetændelse. De løbende målinger, som borgerne selv foretager, hjælper dem til at forstå deres sygdom bedre.

– I løbet af få måneder opbygges en erfaring hos borgeren selv – og borgerens ægtefælle – så de får en tryghed i at vurdere den fornemmelse, man har, før det udvikler sig til en rigtig dårlig dag. Så behandlingen ikke længere bare er ”sygeplejersken siger”, forklarer Mette Harbo.

Læs også: KOL og angst følges ad

Tryghed og direkte adgang til specialister

Mange KOL-patienter har gennem tiderne oplevet at møde sundhedspersonale, der ikke forstod deres sygdom. Den risiko bliver minimeret kraftigt, når TeleKOL er oppe at køre, forklarer sygeplejerske Helle Haunstrup Krog, akutchef i Aarhus kommune og kommunal medformand for den arbejdsgruppe i Region Midtjylland, der sammen med de 19 kommuner har udviklet kompetenceudvikling til TeleKOL.

– KOL er en sygdom, der kræver specialviden. Borgerne med KOL fortæller os, at de værdsætter personligt kendskab til sundhedspersonalet. Men det vigtigste er at blive mødt af de rette, faglige kompetencer. Angst er et stort tema for borgere med KOL. De skal vide, at når de henvender sig til os, er de sikre på hjælp.

– Vi kan hjælpe med ilt, CPAP, forstøver, IV og så videre. Borgeren skal føle, at der via TeleKOL er noget at gøre, en plan og en kontaktperson, siger Helle Haunstrup Krog.

Læs også: Dine lunger er livskvalitet 

KOL-patienter forrest i køen

Hos Lungeforeningen, der i mange år har kæmpet for bedre behandling til mennesker med lungesygdom, er direktør Anne Brandt glad for, at en stor gruppe af hendes medlemmer nu endelig er de første til at modtage et nyskabende behandlingstilbud.

– Lungepatienter får desværre ikke altid den behandling, de har krav på, fordi der mangler viden om KOL, nytænkning og samarbejde. Området skal bindes langt bedre sammen til glæde for mennesker med KOL. Det er der basis for nu, og det har vi ventet på i mange år, siger Anne Brandt.

Hun konstaterer med stor tilfredshed, at alle aktører i sundhedssystemet i forbindelse med det landsdækkende, telemedicinske tilbud har gjort en stor indsats for at komme borgere med KOL i møde og forstå deres behov.

– Det er tydeligt, at man har gjort sig stor umage for at skabe et kvalitetstilbud. Personale bliver efteruddannet, og der er stort fokus på inddragelsen af borgere med KOL i arbejdet. Det digitale tilbud passer virkelig godt til udfordringerne med KOL, og efterfølgende kommer det også til at gavne andre med kronisk sygdom, siger Lungeforeningens direktør.

Erfaringerne med telemedicin til borgere med KOL danner basis for en efterfølgende udrulning af telemedicinske tilbud til borgere med andre kroniske sygdomme i de kommende år, bl.a. på hjerteområdet og det psykiatriske område.

 

Udvikling af telemedicin i Danmark

Det er omkring 10 år siden, de første forsøg med telemedicin blev startet op i Danmark. Nu er alle kommuner og sygehuse endelig klar med en fælles løsning, som giver borgere med KOL et ensartet tilbud i hele landet.

Vigtige milepæle:

  • 2012 Udgivelse af regeringens National Handlingsplan for Udbredelse af Telemedicin
  • 2016 TeleCare Nord er første danske telemedicinske test i stor skala. Efter forsøgsperioden 2012-15 får det meget positive tilbagemeldinger fra de deltagende borgere.
  • 2018 Regeringen vedtager at udbyde et nationalt telemedicinsk tilbud til borgere med KOL. Løsningen skal skabe grundlag for andre telemedicinske tilbud til andre borgere med kronisk sygdom.
  • 2021 Efter udvikling, test og pilotprojekter er TeleKOL klar til at hjælpe alle med KOL til et bedre liv.

 


Så mange kan hjælpes

Op imod 400.000 danskere lider af kronisk obstruktiv lungesygdom (KOL), og af dem har op imod 50.000 sygdommen i svær grad med hyppige indlæggelser og markant forhøjet risiko for at dø.

 

Hurtig hjælp giver tryghed

Bente Griffith, Aarhus deltog i borgergruppe i Region Midtjylland, under forberedelserne til TeleKOL – herunder i kvalitetstest af måleudstyr og i udvikling af forløbsplan. Her deler hun ud af sine erfaringer.

– Jeg har levet med KOL i mere end 20 år og har i dag en lungekapacitet på lidt over 40 pct. Selvom jeg har et godt og aktivt liv, så ved jeg, at jeg som KOL-patient har brug for al den tryghed, jeg kan få. Jo længere, du kan være tryg ved at bo i dit eget hjem, jo bedre er det både for samfundet og den syge.

– Jeg kender tilstanden, når man f.eks. er ved at få en lungebetændelse. Angsten kryber ind på dig, mens du får det dårligere og dårligere. Det vil give en stor tryghed og sikkerhed, når man ved, at der sidder en i den anden ende. Og, at det er en med forstand på KOL, så vedkommende kan hjælpe dig med det samme.

Dele af indholdet i ovenstående artikel er venligst udlånt af Lungeforeningen.