Op på cyklen – også om vinteren!

Af: Sanne Bach Lauridsen

Mange af os stiller cyklen væk, når sne og is dækker asfalten – men det er slet ikke nødvendigt. At færdes i vintervejret kræver bare lidt øvelse. Dansk Cyklistforbund giver her et lille gør det selv-kursus til alle os cyklister, så vi ikke behøver at sende den tohjulede i vinterhi.

Danmark er en rigtig cykelnation. Men når vintermørket sænker sig, er mange af os tilbøjelige til at lade cyklerne gå i hi i skuret eller kælderen derhjemme. Og det er rigtig synd, ikke mindst fordi de korte og kolde dage i forvejen ikke inspirerer til udeliv i samme grad som forår, sommer og efterår. Dermed er cykelturen til og fra arbejde, fritidsaktiviteter eller småindkøb en glimrende måde at få både motion og frisk luft på.

Vil man cykle sikkert om vinteren, handler det ganske enkelt om at have en god cykel og at bruge de rette teknikker, når man skal henholdsvis styre og bremse. Og derudover er det selvfølgelig sådan, at man bliver bedre til at begå sig i det glatte føre, jo mere man træner.

En god vintercykel

Det er vigtigt, at din cykel er udstyret med håndbremser. Håndbremsen er meget bedre end fodbremsen, fordi det er meget lettere at finjustere bremseeffekten. En fodbremse er sværere at styre, og foden kommer let til enten at blokere bremsen eller at bremse alt for lidt. Den bedste og sikreste bremsning i glat føre opnår du ved at bremse med for- og bagbremse på samme tid.

Hvis din cykel står udenfor i sne og frostvejr, kan der let sætte sig is og sne på hjulets fælge og bremseklodserne. Det skal fjernes, inden du springer på cyklen, for ellers fungerer bremserne ikke optimalt. Og så er det selvfølgelig bedst, at cyklen har brede dæk med dybt mønster, så den får et godt vejgreb.

Lys på cyklen i den mørke tid er ikke bare lovpligtigt, men direkte nødvendigt, når du skal kunne ses – og selv kunne orientere dig. En god kraftig forlygte gør det lettere at få øje på hjulspor, isklumper, frosne vandpytter og andre forhindringer. Og så skal din cykel naturligvis være udstyret med reflekser, så de andre trafikanter nemmere får øje på den og dig. Det er heller ikke dumt selv at tage refleksvest eller refleksbrik på.

Kør efter forholdene

Tænk over, hvilken rute der er sikrest, når du begiver dig ud i vintervejret. Tager du cyklen hen til supermarkedet, skal du være opmærksom på, at en fyldt og tung cykelkurv nedsætter din manøvredygtighed. Reglen for sikker cykling i glat føre lyder: jo mindre bagage på cyklen, jo bedre. Men skal du have plads til indkøbene, så invester i et par cykeltasker til bagagebæreren. For den ekstra vægt skal være så lavt placeret som muligt. Undgå også så vidt muligt at køre med børn eller børnebørn i barnestol på cyklen i glat føre. Cyklen bliver svær at manøvrere med et tungt barn højt placeret på cyklen.

Det kræver lidt ekstra koncentration at cykle i vintervejr, så husk at fokusere på vejen og trafikanterne lige foran dig. Læs trafikken så godt, du kan, og husk at dreje og bremse i god tid.

Lynkursus i Glatførecykling

Find en god træningsbane, f.eks. en tom parkeringsplads. Nybegyndere kan starte på et underlag, der ikke er glat, mens de mere øvede kan genopfriske evnerne på en ægte vinterdag.

Lektion 1: Styr din cykel!

Øvelse 1:

Træn i at cykle lige ud. Helt lige ud. Hold for eksempel cyklen på en af de hvide streger på vejen. Øvelsen træner balancen.

Øvelse 2:

Prøv at køre tværs over et bræt på nogle få centimeters højde (eller op over en lav kantsten). Idet forhjulet får kontakt med brættet, løfter du i styret og hjælper hjulet over forhindringen. Øvelsen ruster dig til at komme sikkert over en isklump eller dybe hjulspor i sneen.

Øvelse 3:

Sving. Træn i at dreje uden skarpe sving. Lad din kropsvægt bære af hænderne på styret og af din yderste fod (modsatte side af den vej, du svinger),

så cyklen ikke skrider under dig.

Lektion 2: Brems – uden at vælte!

Næste lektion handler om at bremse.

Grundlæggende bremseøvelser:

Bremseøvelse 1: Test din bremseevne:

Brems til standsning med den kortest mulige bremselængde. Prøv med bag- og forbremse samtidig og hver for sig. Mærk forskellen.

Bremseøvelse 2: Brems og sving:

Marker to steder med et mærke. Cykl i god fart hen mod de to mærker. Ved første mærke bremser du hårdt med begge bremser – uden at blokere bremsen. Ved næste mærke slipper du bremsen og foretager et sving. Husk, at du IKKE må bremse og styre på samme tid.

El-cykler vinder frem

Førhen blev el-cykler (dvs. cykler med en lille hjælpe-motor) anset for at være noget for handicappede eller gangbesværede og ikke andre. Men el-cyklerne er stille og roligt ved at vinde frem på det danske marked. De fås både som mountainbikes og mere klassiske touring-modeller, og efterhånden tilbyder mange forskellige mærker som Everton og Kildemoes smarte el-cykler. Prismæssigt ligger cyklerne med lidt ekstra hjælp til bakkerne fra 9.000 kr. og opefter, hvis de skal være af en god kvalitet og batteriet holde længe. Man skal dog være opmærksom på, at de elektriske dele på en el-cykel anno 2010 spås en levetid på ca. 5 år, så det er ikke en investering, der holder lige så længe som en normal cykel.