I de senere år er der flere, som er begyndt at interessere sig for, hvad man kan med ”nudging”. Et ”nudge” er et lille puf i retningen af at træffe et valg, som gør dig sundere, lykkeligere eller stiller dig bedre økonomisk. Udfordringen er, at det skal gøres uden at fjerne mulighederne for at gøre det ”forkerte”. Du skal altså blive inspireret til at vælge at spise salat, uden at fjerne muligheden for kage.
Katrine Lund Skov er uddannet indenfor adfærdspsykologi og sundhedsstrategi, hun arbejder som manager for the Danish Nudging Network, et netværk af forskere, institutioner, organisationer og virksomheder med fælles interesse for at skabe og udvikle anvendelsen af adfærdsvidenskab.
– Det klassiske eksempel er fra en hollandsk lufthavn, hvor man satte et billede af en flue i bunden af urinalen. Det begrænsede urinen uden for urinalen med 80 procent.
Designet af de ting, vi omgiver os med, påvirker vores adfærd.
– Nudging har vist, at hvis man gør tallerkner mindre, så spiser folk mindre. Hvis der er en stor ske i salaten og en lille i saucen, så påvirker det mængden på tallerkenen tilsvarende. Det kan overføres til utallige ting i hverdagen – drik eksempelvis vand af store glas og sodavand af små, siger Katrine Lund Skov, som fortæller, at det samme gør sig gældende med portionsstørrelser.
– Vi kan se, at mange spiser et stykke kage. Hvis kagen er stor, så spiser vi altså mere kage, end hvis kagen er lille, fordi vi oplever det som ”en kage”, uanset om den er stor eller lille.
Det forklarer også, at mange i dag drikker en halv liter sodavand, selv om vi ”i gamle dage” kun drak 25 cl. Når flasken er blevet større, opleves det stadig bare som om, vi bare har drukket ”en sodavand”.
Fordi nudging ikke giver begrænsninger, er metoden afhængig af, at man oplever succes med de valg, man træffer, så man har lyst til at træffe dem igen. Derfor kan en af metoderne også være, at gøre det nemt at træffe det ”rette” valg.
– I et supermarked i USA indførte man mærkning af alle fødevarer med et rødt, gult eller grønt trafiklys afhængigt af, hvor sund varen var. Det førte til, at salget af de sunde varer steg og salget af usunde varer faldt.
Det kan både skyldes, at det inspirerede folk til at tænke over deres indkøb på en ny måde, eller det kan være fordi, nogle af dem, der købte de usunde varer, simpelthen ikke vidste, at de var usunde.
– Lige nu er en af udfordringerne ved nudges, at vi ikke ved så meget om, hvordan effekten er over tid. Men forsøget med supermarkedet blev fulgt op efter to år, og det viste, at tendensen til at sælge flere sunde varer holdt. Om det så var på grund af mærkerne eller om folk bare havde fået nye vaner, ved vi ikke, men det mest interessante er alligevel, at det er muligt at inspirerer folk til at leve sundere.
Hvad er et “nudge”? Et “nudge” er et forsøg på at påvirke menneskers valg og adfærd i en forudsigelig retning uden
|
3 små nudges til din hverdag
|