Mundhygiejne: Ringe tilslutning til nytænkt kampagne

Af: Helse-redaktionen

Sidste år blev en ny kampagneform skudt i gang. Formålet var at sætte tandlæger i stand til at fange unges opmærksomhed på en anderledes måde, når det handler om vigtigheden i at få sine tænder undersøgt regelmæssigt. Kampagnen, #tørduladevære, tager udgangspunkt i de unges svar. Indtil videre har kun få tandklinikker taget imod tilbuddet.

Unge hader dårlig mundhygiejne, men dropper alligevel tandlægen. Det paradoks omfavner en tegnefilmskampagne, udarbejdet af Grenå-bureauet KK Marketing, som har specialiseret  sig i online markedsføring, rettet mod unge under 30 år.

Af undersøgelsen, der ligger til grund for kampagnen, fremgår det, at 80 pct. af de unge ser tandproblemer som det største turn off af alle, hvorfor det også er tankevækkende, at næsten halvdelen holder op med at gå til tandlæge, når de ryger ud af skoletandplejeordningen, når de fylder 18 år.

Kampagnen ‘#tørduladevære’ møder unge dér, hvor de er – nemlig på mobilen, forklarer direktør Henrik Kruse fra KK Marketing.

– Derfor har vi udviklet en løsning, der gør det let for den enkelte tandlæge at nå de unge i lokalområdet via sociale medier på mobilen. Henrik Kruse oplyser, at det er ret få tandlægeklinikker, der har valgt at købe kampagnen, der som udgangspunkt koster 1200 kr. om måneden – inkl. 1000 visninger.

Den grydeklare kampagne består af fem reklametegnefilm, tilpasset facebook – se mere på www.tørduladevære.dk

 


 

Fem gode råd til mundhygiejne

  • Børst tænder to gange om dagen med fluorholdig tandpasta.
  • Brug mindst to minutter på at børste tænder hver gang.
  • Brug en tandbørste med bløde børster.
  • Drik vand i stedet for sodavand.
  • Skyl munden med vand, når du har drukket sodavand eller andre syreholdige læskedrikke.

 

Kilde: Tandlægeforeningen.