Selv det sødeste lille englebarn bliver en dag teenager, og så er alt pludselig meget anderledes. Både for dig, som forælder og for dit barn, der er ved at blive voksen.
Der sker en naturlig forandring i din relation til dit store barn, når han eller hun kommer i puberteten. Venner, musik, computerspil eller andre interesser får større betydning, og det kan virke som om, du er ligegyldig og kun kan bruges til serviceydelser som at hente og bringe, vaske tøj og servere mad. Det er både svært og spændende, når et barn går ind i den sidste fase inden voksenlivet. Det kan gøre lidt ondt, når de sidste bidder af navlestrengen klippes over. Det er nærliggende at holde fast, styre og bestemme. For der sker også en masse i forældres følelsesliv i de forandringsperioder – og det er ikke alt sammen lige velkomment.
En typisk fælde, vi alle falder i, er, at vi forventer at vores børn skal kunne mere og være mere og i det hele taget, overhale os indenom i livet. Men vi kan ikke forvente, at vores døtre skal markere sig over for sine selvsikre veninder i skolen, hvis vi selv er den søde, gode pige, der gør alle tilpas på arbejdspladsen og i familien. Vi kan heller ikke forvente at vores søn lukker computeren med et smil og springer ud af døren med løbeskoene på, hvis vi selv sidder bag skærmen mange timer i døgnet, og den eneste motion vi får, er når vi går ud til bilen på vej hjem fra jobbet.
Hvis vi forlanger, at vores teenager skal ændre på noget, skal vi selv gå samme vej som familiens ledere. Det øger også vores forståelse for, hvor svært det er at gøre noget nyt og ændre på noget. Sådan får vi mulighed for at motivere og inspirere vores store børn i stedet for at kritisere og holde moralprædikener, der alligevel er så hule, at vores børn og unge ikke gider lytte til dem.
“Han er helt umulig”, “Min teenager dominerer så meget, at der slet ikke er plads til os andre”, “Hun har fyldt så meget, siden hun var lille”, “Hun er så besværlig og dramatisk” er ord jeg ofte hører i mit job som familieterapeut, når forældre er frustrerede over deres børn og teenagere. Når vi har så megen fokus på det negative, skaber det en kløft imellem vores barn og os. Her ryger nærheden også, så vi får sværere ved at mærke, hvordan vores teenager har det. Teenageren lukker af, og vi hører mindre om, hvad der sker i skolen, blandt kammeraterne og med kærester, og så kan vi ikke støtte med samtale og sparring.
Hvis jeg kun skal sige en ting, der er vigtig at have i relation til sin teenager, så er det en “nær forbindelse”. Det er en relation, hvor der er dialog, når tingene er svære, og hvor du bliver inddraget i stedet for undgået. Derved har du mulighed for at være sparringspartner og får chancen for stadig at påvirke og præge dit store barn.
Vil vi nå ind til vores teenagere og kommunikere ligeværdigt med dem, skal vi slukke for den klassiske forældre-rådgiver båndoptager. Store børn har svært ved at optage alle vores velmenende råd og forslag til løsninger på deres vegne. Mange af os har en automatisk adfærd, når vores børn har det svært. Vi “fixer” deres problemer hurtigst muligt. Sikkert fordi det er så svært for os, når de har det svært. Men det udvikler ikke dit barn og fjerner heller ikke smerten. I stedet skaber det en kløft imellem jer. Brug i stedet de svære episoder til at lære de unge mennesker at tænke selv og udvikle selvindsigt.
Guide – Sådan taler du med din teenager
|
Info
Pia Beck Rydahl er indehaver af Hverdagens Helte som arbejder med at styrke teenagefamiliers kommunikation og relationer til hinanden. Hun er familieterapeut og ungdomscoach og har skabt ungdomskurset Teenpower, der inspirerer unge med værktøjer til at udvikle deres selvværd. Pia er endvidere yogalærer og meditationstræner, og forfatter til bogen ‘Teenpower’ og medforfatter til bogen ‘Tweens’. Læs mere på www.hverdagenshelte.com |
Denne artikel er lavet i samarbejde med Levlykkeligt. Levlykkeligt er Danmarks største og mest besøgte portal for livskvalitet, fysisk velvære og personlig udvikling. Levlykkeligt’s vision er at fremme hele feltet for livskvalitet og personlig udvikling; at inspirere til bedre relationer mellem mennesker og derved en bedre verden.