Jeg vil i denne klumme ikke fokusere på vigtigheden af at passe godt på synet og forebygge øjensygdomme. Jeg vil i stedet vende det hele lidt rundt. Se det fra en anden vinkel. For det vigtige er ikke kun at evne at se på den måde, hvor synsnerven og andre særlige processer er involveret i den komplicerede perception. Det handler også i høj grad om evnen til at SE andre mennesker. Og hvor underligt det end kan lyde, så kræver det faktisk ikke et syn. Det handler i stedet om nærvær og tilstedeværelse.
I en fjernsynsudsendelse blev en blind mor interviewet. De kloge ord hun sagde, rørte mig meget. For det var så rigtigt.
Hun evnede at se sine børn på trods af, at hun ikke havde synet til hjælp. Faktisk mente hun selv, at det manglende syn kunne vendes til en fordel.
Nu er jeg personligt ikke så meget for, den tendens vi mennesker har til, at vi altid vil finde det positive i selv de største katastrofer. Nogle gange skal der være plads til bare at sige højt, at man er godt og grundig træt af det hele. Og at man synes, man er ramt dybt uretfærdigt. Men jeg ved også fra forskning, at de mennesker, der evner at bevare et positivt sind, klarer udfordringer i livet bedre. Og fakta er, at denne mor evnede at finde værdi og mening i sit liv som blind mor.
Hun fortalte om dette helt særlige nærvær, hun havde i relation til sine børn. For når hendes børn eksempelvis viste hende en tegning, så kunne hun ikke bare sige: ”Ej, hvor er den flot”. Og hånden på hjertet hvor mange af os har ikke sat det hele lidt på autopilot, når vi skulle se på endnu en tegning, som vores barn stolt havde hjembragt fra børnehaven. Vi så uden rigtig at give os tid til at se på tegningen. Og bare bevidstløst roste vores barn for det fine arbejde. En ting kan vi være helt sikre på. Barnet mærker med det samme, om vi er nærværende og sådan rigtigt ser.
Det, denne mor i stedet gjorde, var, at når hendes børn kom med en tegning, så var hun i sagens natur nødt til at spørge ind til, hvad der var på tegningen. Være nysgerrig på, hvad den forestillede. Hvad barnet havde gjort sig af tanker for netop at vælge dette motiv. Hvilke farver der var i spil. Hvordan positionen var.
Hun så mere, end mange af os evner at se.