Personlig hudpleje: Vi vil customizes

Af: Lise Grosmann/BeautyBlog.dk

Foto: Colourbox

Selv om vi har det meste fælles, så passer vores hudplejebehov ikke altid bag samme label. Men tiden er også til, at vi vil føle os særlige og marketing er ikke sen til at give os, hvad vi vil have. Customized har en stor fremtid. Også som DIY (gør-det-selv).

 

Ønsket om at adressere lige nøjagtig vores eget personlige hudplejebehov ses i lanceringen af stadig flere beautyapps, der læser huds og hårs behov, før vi har opdaget dem selv.

Og nu kommer de professionelle customized produkter med ingredienser individuelt blandet efter scanning og/eller omfattende spørgeskema. Men alene de allerede eksisterende boostere med alt fra antioxidanter til selvbruner og stadig flere produkter med dropper, som er perfekt til mix-i, plus sprays, der nemt kan optimere fugt, dulme akut irritation eller skrue op for SPF-behovet, er både praktiske og besparende.

Mere fugt – så griber man flakonen med hyaluron og drypper i toneren, serum, creme eller måske foundation. Forurenet miljø  – så er der brug for flere antioxidanter. Tør hud – så er det et par dråber olie, der er brug for i cremen. Mere farve – så gør et par dråber selvbruner i creme eller bodylotion det. Man behøver blot en enkel cremegarderobe og kan så selv skrue på ingredienserne. Personligt customized.

Apotekertradition anno 2018

De to søskende bag den franske serie, Codage, har videreført apotekertraditionen for produkter, der laves specielt til den enkelte efter recept fra lægen eller udførlig beskrivelse af behov. I Frankrig kan man således få mixet sin helt egen serum efter udfyldelse af spørgeskema. Læs mere på codageparis. com/custommade.

Herhjemme fås “kun” de ni special-sera plus The Special Editions, der står på hylden hos Magasin og forhandles på magasin.dk og på wegabeautyshop.dk. De kan bruges hver for sig, lag-på-lag eller blandes i.

Codage sera og rense- og plejeprodukter fås til priser fra 285 kr. til 1.315 kr.

Det er ikke helt almindeligt

Trods navnet The Ordinary er det nu ikke helt almindeligt at kunne købe hudpleje af høj standard til mellem 50 og 100 kr. Der er godt nok tale om enkle formler med fokus på få in- gredienser, men Deciem har rystet kosmetikbranchen. Produkterne rives ned
af hylderne i Magasin, på magasin.dk og houseofstars.dk, der også har butik i Randers.

The Ordinarys sera er som skabt til at booste alt fra toner til olier og cremer eller bare bruge under eller over.

Deciem The Ordinary Hyaluronic Acid 2% + B5, 59 kr. for 30 ml.

De kloge cremer kommer

Der skal tænkes smart i kosmetikbranchen for at modsvare den DIY-tendens, der breder sig. Smart Custom-Repair Serum er baseret på ’nøglen-i-låsen’ tankegangen, hvor låsen står for de problemer, huden slås med, og nøglen er ingrediensen, der passer i låsen = løser problemet. Og hvordan kan et serum så identificere det? Ved hjælp af de signa- ler, der udgår fra celler, når der er et problem, en skade, en mangel. Mange såkaldt ’globale’ produkter fungerer sådan i dag, men dette serum har ifølge Clinique flere ingrediensfiler, om man så kan sige, og derfor har huden en hel buffet at hente fra.

Clinique Smart Custom-Repair Serum, 545 kr. for 30 ml.

Syn for sagen med ultralyd

Allerede før Flemming K. Christensen, grund- læggeren af Beauté Pacifique, satte hudpleje på to-do-listen, havde han i flere år fremstillet ultra- lydscannere til hudlæger, så de kunne følge ef- fekten af en behandling før og efter. I dag tilby- des Beauté Pacifiques kunder denne avancerede hudtilstands-diagnose ude i butikkerne eller ved besøg i klinikken i Hadsund, så man kan målrette hudplejen. Ofte med deres potente A-vitamin- produkter, som har effekt dybt i huden.

På før-foto ses en hud med forskellige alders- forandringer og solskader, der får den til at
se hullet ud, fordi barrieren er utæt og celle- delingen ikke optimal. På efter-foto ses et opstrammet hudvæv med cellesammenhæng og en glattere hudoverflade

I 2019 rykker det

Den professionelle serie SkinCeuticals har lanceret deres Custom D.O.S.E i USA indtil videre, men i 2019 er der international lan- cering. Ingredienskombinationerne er base- ret på 250 hudtyper, og 500 personer har deltaget i de kliniske tests.

Læse mere på: www.skinceuticals.com/customdose