Sundhedsportal i nye klæ’r

Af: Cecilie Mazanti Kristiansen

Mange af os har et stort og vedvarende ønske om at komme vores dårlige vaner til livs, arbejde hårdere på jobbet eller få mere tid til familie og venner – kort sagt skabe en forbedret udgave af os selv. Sundhed.dk er hoppet med på trenden, men i modsætning til spontane januarkure og uholdbare målsætninger ligger der stor planlægning bag det nye hjemmesidedesign, som blev lanceret i starten af året.

Siden 2003 har vi fået bedre adgang til personlige oplysninger om vores sygdomshistorik, mere information om sundhed og sygdomme og større indsigt i sundhedsvæsenet via sundhed.dk. Efter et års forberedelse er de mange muligheder nu samlet i et nyt, mere moderne design med bedre indholdsstruktur og en mere brugervenlig navigation, der skal gøre det nemmere at finde rundt.

Hanne Henriksen, 34, er en af de brugere, der har været med til at teste det nye hjemmesidedesign. Hun synes godt om de nye tiltag og er især glad for, at portalen har fået et nyt look.

– Jeg synes, portalen virker informativ og klassisk, og jeg kan godt lide forsiden. Der er ikke så mange farver på de andre sider, men den skal jo heller ikke være alt for prangende med graffiti og pangfarver og sådan noget, når den handler om sundhed og sygdomme, siger hun.

Også tekstdelen af portalen er efter Hannes mening forbedret.

– Det er blevet meget mere brugervenligt. Den gamle portal havde meget tekst og var lidt tung at komme igennem. Den nye har flere beskrivende overskrifter og er lettere at finde rundt i. Det, synes jeg, er rigtig fint.

Ansigtsløft og nye vaner

Men et ansigtsløft eller en fedtsugning er ikke nok, når man vil forbedre sig, der skal også nye vaner til. Derfor har sundhed.dk, ud over det nye udseende og slankning af teksterne, også skabt bedre arbejdsgange, så du som bruger nemmere kan se sammenhængen mellem de enkelte tjenester og komme hurtigt videre til relaterede sidevisninger. Som noget nyt kan du nu også fremover klikke dig ind på tjenester med login fra mange steder på portalen – også inden login.

Omstruktureringen glæder Morten Lembke, konsulent i Ældremobiliseringen, der blandt andet arbejder for at styrke de ældres it-færdigheder. I datastuer kan de ældre modtage gratis pc-undervisning, og det betyder ifølge Morten rigtig meget.

– De fleste vil jo gerne lære, men det kan være svært at komme i gang på egen hånd, siger han.

Derfor ser han også frem til de nye tiltag, der ifølge ham kan give de ældre endnu bedre forudsætninger for at lære at bruge sundhed.dk. Især tjenesten med de personlige sundhedsdata er ifølge Morten meget relevant for netop denne gruppe.

– Folk er typisk glade for det, de kan genkende, f.eks. oplysningerne i Mine Konsultationer fra den praktiserende læge eller Medicinprofilen, siger han og fortsætter:

– De fleste bliver meget overraskede over, at det virkelig kan lade sig gøre at se sine egne data på nettet. Især når vi fortæller dem, hvor langt man kan gå tilbage. Det er jo lidt ugebladsagtigt, at man gerne vil kigge over skulderen og følge med. Det kan de ældre godt lide, men det gør dem også mere selvhjulpne og uafhængige.

For at se sine personlige data, såsom E-Journalen, Mine Konsultationer og Medicinprofilen, skal man logge ind på ‘Min Side’ med NemID. Og det kan godt give udfordringer for en nybegynder.

– NemID kan være rigtig svært for de ældre i starten, men når de først får det lært, synes de, det er nemt. Og de, der lærer at benytte det, er jo utrolig glade for det bagefter, forklarer Morten og påpeger, at de ældre får endnu større glæde af sundhed.dk, efter de har lært at bruge NemID, fordi de kan se deres egne data.

– En øjenåbner for mange er E-Journalen. Det virker meget betryggende på de ældre at kunne følge med. Ofte kan informationer om et sygdomsforløb være ret udefinerbart, men når du først ser rapporten på sundhed.dk, bliver det pludselig nærværende, siger han.

Støtte fra omgivelserne

Når der skal laves nyt hjemmesidedesign, er det en stor hjælp at få input fra de mennesker, der rent faktisk skal bruge portalen. Derfor har brugerne været en vigtig ressource gennem hele processen, og det nye design er blevet testet både før, under og efter etableringen.

Hanne var blandt de testpersoner, der skulle teste designet i sidste del af processen. Hun fik blandt andet til opgave at navigere rundt på portalen efter specifikke oplysninger.

– Den er som sagt meget brugervenlig, og jeg er i det hele taget positivt overrasket over, at man kan finde så mange oplysninger på sundhed.dk. Ikke kun om sit helbred, men også om medicin generelt og gode råd om for eksempel rygestop og motion, siger hun.

– Der var kun en ting, jeg døjede med at finde under testen. Det var noget om ventelister til sygehuse, som ikke stod, hvor jeg forventede at finde det.

Margrethe Harbo, redaktionschef i sundhed.dk, forklarer, at der er blevet lyttet og lært.

– Vi tager det meget alvorligt, hvad brugerne fortæller, for det er jo dem, der skal kunne finde rundt, siger hun.

– Vi har fået mange gode input og nye vinkler på tingene, ikke mindst til navngivning og placering af indhold. Vi er for eksempel blevet opmærksomme på vanskelige ord og begreber, som vi derfor har ændret, og på, hvor vigtigt det er at placere relevante informationer samlet. Hvis brugerne ikke finder det, de forventer, på siden, er de naturligt nok hurtige til at forlade den og søge andre steder på nettet.

På vej mod en ny og bedre portal

Det kræver vilje og vedholdenhed at gennemføre og vedligeholde en stor ændring. Hos sundhed.dk er det nye hjemmesidedesign resultatet af en lang og gennemarbejdet proces gennem det seneste år, og Margrethe Harbo er indtil videre godt tilfreds med forbedringerne.

– Vi har helt klart trængt til fornyelse. Det gamle design var efterhånden lidt støvet og gammeldags, og vi havde brug for nye muligheder for at præsentere indholdet. Vi har gjort siderne større, så der er bedre plads til de personlige tjenester som f.eks. E-Journalen, og i det hele taget er der nu plads til mere indhold på siden. Indholdet til borgerne er også blevet bedre adskilt fra indhold til sundhedsvæsenets medarbejdere, og så har vi gjort det muligt at klikke ind på siderne med personlige tjenester inden login. Vi har nemlig haft problemer med, at mange brugere ikke rigtig har turdet give sig i kast med at logge på portalen og se deres personlige data. Det, håber vi på, er blevet gjort nemmere med det nye design, forklarer hun.

Som enhver anden større ændring er det dog en længerevarende proces at skabe et velfungerende hjemmesidedesign. Margrethe påpeger, at der stadig er noget at arbejde med efter lanceringen.

– Brugerinvolveringen har også peget på en række områder, som vi helt sikkert skal arbejde videre med at forbedre – så arbejdet slutter bestemt ikke her, siger hun.

Nye brugervenlige tiltag på sundhed.dkDen 30. januar gik det nye sundhed.dk i luften med en ny og forbedret portal. Blandt forbedringerne er:

– nyt, moderne design med bredere sider.

– mere målrettet og stærkere adskilt indhold til borgere og sundhedsfaglige.

– større overblik gennem forbedret struktur for indhold og mere brugervenlig navigation.

– bedre indsigt i mulighederne ved login med NemID og bedre overgang fra normal til indlogget brug.

– nye, brugervenlige url-adresser.

– flere muligheder for at få informationer, hvis der er problemer med en bestemt tjeneste.

 

Hvordan ville du designe en sundhedsportal?Ugebladsagtig? Graffiti? Pangfarver? Her er en række ord fra artiklen, der skaber helt forskellige billeder. Men hvordan finder man det rigtige design til en offentlig sundhedsportal?

Sundhed.dk har drøftet forskellige retninger med et designbureau, som er kommet op med det designforslag, der så er arbejdet videre med.

Målet var et design, der blandt andet var troværdigt, overskueligt, imødekommende og varmt. Tests blandt brugere tyder på, at det er lykkedes at ramme plet. Men design modtages jo forskelligt. Klik dig ind på sundhed.dk og se, hvad du synes.